ETIK ÄR DET NY NATURLIGA
Etik är det nya eko. Hållbar skönhet handlar inte längre om enskilda produktval utan om att lyfta blicken för större perspektiv. Men går det att vårda både den egna fåfängan och vår gemensamma framtid? Så klart att det går! Vi navigerar till den nya, smarta grönheten.
Vad har Greta, rekordsommaren 2018, krisen i Amazonas och nya begrepp som klimatångest, flygskam och plastpanik med våra skönhetsvanor att göra? Ganska mycket faktiskt.
För bara något år sedan handlade skönhetsrelaterade larmrapporter ofta om användarens hälsa. Vi matades med – ofta kraftigt överdrivna – skräckhistorier om hormonstörande ämnen och cancerframkallande gifter som ogenerat susade ner genom huden rakt ut i blodomloppet (spoiler alert: huden är väldigt bra på att hålla ute främmande ämnen). Företagen gjorde plats på förpackningarna för långa listor på allt produkten inte innehöll, massiv greenwashing utfördes av aktörer som förstått att “giftfritt” var en kassako och konsumenter började efterfråga icke-kemisk hudvård – en omöjlighet eftersom allt på vår jord har en kemisk struktur. I värsta fall målades syntetiska ingredienser upp som onda molekyler designade i domedagslabb vars enda syfte var att dra in pengar på bekostnad av människors hälsa. Vad som ofta tappades bort i debatten var dels att många naturliga råvaror behöver stabiliseras och förädlas i labb för att öka effektiviteten och minska risken för irritation eller allergi, men framförallt missade många tillverkare att ha en hållbar strategi även för planetens hälsa. Detta var ungefär samtidigt som vi lyckligt okritiskt fortfarande mumsade gojibär, avokados och bowls på sydamerikanska açaibär utan en tanke på hur många flygplansmil våra superfoods rest. Det känns som en svunnen tid, men det var faktiskt bara något ynka år sedan. Kanske är det Greta-effekten, men helt klart är att vi är mitt uppe i ett skifte. Mode, mat, resor och skönhet – överallt börjar nya beteenden gro.
Fokusskifte
På kort tid har fokus flyttat från produkters inverkan på individen till skönhetsindustrins påverkan på planeten. Ingredienspanik har ersatts av klimatavtryck, där inte bara enskilda råvaror utan även förpackningar, återvinningsmöjligheter, vattenbesparingar, klimatsmarta tillverkningsanläggningar och flygmil vägs in i ett större perspektiv. Som konsumenter ställs vi inför nya funderingar som om vi ska välja en produkt med syntetiska molekyler skapade i ett lab i Sverige, eller en med ekologiskt odlade blommor från Sydamerika? Ska vi prioritera ett märke som gynnar biologisk mångfald med sina odlingar, eller ett märke som stöttar utsatta folkgrupper? Till exempel använder modevärldens kanske främsta eko-krigare Stella McCartney hellre syntetiska doftmolekyler än odlade blommor i sina parfymer eftersom hon anser att blommor bör stanna i naturen. Odlingar kräver också vatten – även det en het fråga i vår Greta-upplysta tid.
Idag måste både tillverkare och konsumenter zooma ut, försöka se helheten och ta ställning till vilka val man vill göra. Aktivism låter stort, ansvarskrävande och tungt, men kan vara något så enkelt som att stänga av vattnet i duschen, återvinna gamla nagellack eller dra ner mängden produkt vi applicerar vid varje tillfälle. Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite – både vi som skönhetsdyrkare och företagen som ständigt förser oss med nya lockelser. Lyckligtvis verkar ett ökat medvetande vara en trend som är här för att stanna.
– Grön skönhet fortsätter att växa i rasande fart, i Sverige var tillväxten för segmentet under år 2018 26 procent, och ökningen verkar bli även högre under 2019. Intresset ökar delvis för att konsumenter idag har blivit väldigt mycket mer medvetna och intresserade av miljön, hållbarhet och etiskt företagande, säger Michael Löfgren, grundare av Eterique som säljer och distribuerar etiska skönhetsmärken som Neal’s Yard Remedies. Han fortsätter:
– En drivande faktor för den fortsatta ökningen är också att det idag görs så otroligt bra och effektiva ”gröna” produkter. Därför kombinerar många av dagens och framtidens tillverkare naturens effektiva, vårdande ingredienser med modern teknologi och vetenskap. När produktionen dessutom sker på ett etiskt och hållbart sätt ökar attraktionen och mervärdet för konsumenten.
När Victoria Beckham nyligen lanserade sitt skönhetsmärke – försett med alla tidsenliga etiketter som “clean”, “cruelty free” och “sustainable” – kunde man läsa på hemsidan om intentionerna att ständigt sträva efter bättre förpackningsval och löften om transparens som hjälper köparna att göra medvetna val. För att vara relevant idag krävs att företag möter kundernas önskemål om att det ska vara lätt att göra rätt.
Johanna Lissmats är produktchef på Kicks och har varit med och utvecklat kedjans hudvårdsmärke Skin Treat, som tillverkas i Stockholm med en hög andel naturliga ingredienser, men utan att prislappen springer iväg.
– När vi utvecklade Skin Treat såg vi att konsumenter eftersökte naturligt innehåll i produkterna och även transparens. Därför är det tydligt på förpackningarna hur högt naturligt innehåll det finns i produkten, säger Johanna.
Nyligen lanserades hårvårdsmärket WeDo i Sverige. De kallar sig eko-etisk professionell hårvård, och har tagit hjälp av Wellas kemister för att skapa produkter som ger samma resultat som konventionella salongsprodukter utan avkall på hållbarhetsfrågan. Bland annat har de lanserat ett schampo i fast kakform som minskar både vatten- och plastförbrukningen.
– Det är svårt eftersom hållbarhet aldrig är svart eller vitt, vilket gör det svårt för konsumenter att göra medvetna val. Därför ville vi göra WeDo så transparent som möjligt. Vi är inte perfekta, men vi gör det bästa vi kan utifrån det som industrin kan erbjuda idag, säger Cecile Jolly, medgrundare av WeDo, och fortsätter:
– Tro aldrig att det inte finns något du kan göra för miljön. Som Dalai Lama sa: “Om du tror att du är för liten för påverka har du uppenbart aldrig haft en mygga i sängen”.
4 STEG TILL EN HÅLLBAR RUTIN
Med några enkla justeringar
1. Hitta ditt ”why”
Som skönhetsälskare vill vi såklart ha bästa möjliga resultat av våra produkter. Det spelar ingen roll hur eko eller etisk en produkt är om den inte ger önskad effekt på huden eller i håret. Precis som när vi väljer råvaror i affären kan vi göra en mental prioriteringslista. Är det närproducerat, ekologiskt, klimatsmarta förpackningar, veganska ingredienser, sjysta villkor för odlarna eller något annat som som känns allra viktigast just nu?
– Definiera för dig själv vilka kriterier du själv associerar kring begreppet hållbarhet och kolla därefter om varumärket du är intresserad av uppfyller dessa. Kombinera dina krav på hållbarhet med kraven du ställer på produkten – alltså resultaten den ska ge – och utgå från det, säger Micheal Löfgren.
2. Hitta zen i minimalism
Det är lätt att falla för Instagrams fullmatade shelfies, koreanska megarutiner och recensioner av de senaste produkthajperna, men ur klimatsynpunkt är bantning av den onödiga konsumtionen ett avgörande steg. Gör research innan du köper. Investera i produkter som du verkligen kommer använda. Tänk på din skönhetshylla som ett kurerat galleri av mästerverk. Hellre några få, utvalda dyrgripar än ett överflöd av hyllvärmare som närmar sig bäst före-datum och soptunnan i ilfart. Gjorde du ett felköp? Ge till en kompis istället för att slänga.
3. Sortera och återvinn
Har du en soptunna i badrummet där lite av varje slinker ner? Återvinn kartong och plast i badrummet, precis som i köket. Tomma sprayflaskor (aerosoler), nagellack, parfym, hårfärgningsmedel, hårborttagningsmedel och nagellacksremover räknas som farligt avfall och ska lämnas till en miljöstation. Flera av & Other Stories och Kicks butiker tar emot kosmetiskt avfall – kolla in deras hemsidor för aktuell info.
– Ta hand om vattenmiljön. Om det trots allt finns kvar produkt i förpackningen du ska slänga, tryck ut innehållet i hushållssoporna (brännbart), häll inte ut det i toaletten eller handfatet. Det är bättre för miljön att förbränna än att belasta vattenmiljön i onödan, säger Johan Hellström, ägare av Björn Axén, och fortsätter:
– Använd inte för mycket produkt. När du använder ett kvalitetsschampo eller duschcrème räcker det att ta bara en liten mängd. Det är inte bara bättre för miljön, det är också bra för plånboken.
4. Satsa på refiller
Steget efter att återvinna och återanvända plast är att använda mindre av det från första början. Kanske har du redan slopat engångsartiklar som plastbestick, sugrör och lock på takeaway-latten? Majoriteten av alla skönhetsprodukter säljs i engångsförpackningar, men allt fler producenter erbjuder refilllösningar. Body Shop öppnade nyligen en refill-bar för duschgeléer i sin butik vid Bond Street i London, hos doftmärket Le Labo kan du fylla på din favoritparfym mot rabatt och Björn Axén erbjuder sedan i fjol sitt ekologiska schampo på refill. Även L’Occitane är igång med refiller, och lyxmärken som Dior, Guerlain, Sensai och Lancôme erbjuder refill på utvalda produkter.
HÅLLBARA BEAUTYVAL
Hår
Schampo Organic moisturizing gentle shampoo refil,150 kr, Björn Axén.
Återfuktande, ekologiskt schampo i klimatkompenserad och återvinningsbar refillpåse som innebär 80 procent mindre plast i förpackningen. Tillverkat i Sverige. Tillhörande balsam finns.
Hårserum Hydro hair serum, 229 kr, Mistik.
Serum, oljor och andra glanselixir för håret brukar innehålla silikon, som tar tid att brytas ner i naturen. Detta serum är helt växtbaserat, veganskt och innehåller bara naturliga ingredienser som fuktbombar även det torraste hår.
Utredningsspray Detangle, 199 kr, WeDo.
Nya varumärket Wedo lovar proffsresultat med minsta möjliga antal ingredienser, högt naturligt innehåll och full transparens. Förpackningarna är av återvunnen plast – förutom fasta, vattenfria schampokakan No plastic shampoo, som inte har någon förpackning mer än inslagningspappret. Vi älskar sprayen som löser upp alla knutar.
Djuprengörande hårbottenskrubb Solu sea salt scrub cleanser, 319 kr, Davines.
Italienska Davines har haft hållbarhet och biologisk mångfald högt på agendan långt innan det blev en trend, och öppnade i fjol sin helt koldioxidneutrala eko-anläggning för utanför Parma. Saltskrubben rengör och balanserar hårbotten med mineralrika salter, samt ser till att efterföljande balsam tas upp lättare.
ANSIKTE
Enzympeeling Bioactive rose gommage baby soft peel, 680 kr, Odacité.
Sverigeaktuella ekolyxmärket Odacité är förvisso mer fokuserade på det omtvistade begreppet ”non-toxic beauty” än klimatavtryck, men är inte desto mindre en härlig upptäckt för fans av naturlig hudvård utan tillsatser. Vi älskar peelingmasken med glowgivande enzymer, balanserande ros och hyaluronsyra.
Serum Sensitive replenish + smooth serum, 695 kr, Neal’s Yard Remedies.
Brittiska Neal’s Yard har varit pionjärer inom hållbarhet och socialt ansvarstagande sedan starten 1981, och kompenserat sina fotspår i över 10 år. Naturlig hudvård kan vara tuff för känslig hud, men nya Sensitive-serien passar även de sprödaste. Detta serum på stressad vinterhud är som balsam för både ansikte och samvete.
Solskyddscrème Sublime skin color perfect spf 50, 795 kr, Comfort Zone.
Utjämnande, lätt tonad crème som jobbar på pigmenteringar och fina linjer, samtidigt som den skyddar mot UV-strålar och funkar som silikonfritt alternativ till primer under makeup. Förpackningen är klimatkompenserad och innehållet veganskt utan tillsatt parfym.
Allroundcrème Skin food light, 129 kr, Weleda.
Över 75 procent av eko-flaggskeppet Weledas växtingredienser kommer från ekologiska odlingar. Kultprodukten och supermodellfavoriten Skin food kan användas som fuktcrème, punktbehandling av torrfläckar eller som highlighter – ett beprövat modeveckstrick.
Få grepp på certifieringarna
Eko-märkningar
Lagstiftningen för att använda eko för konsumentprodukter är väldigt lös, det finns många varumärken som marknadsför sina produkter som eko även om de har endast ett fåtal ekologiska ingredienser. Förutsättningen för ekologiskt är att ingrediensen går att odla dvs vatten, lera, mineraler och salt vilka ofta används i ekologiska produkter är naturliga men kan helt enkelt inte vara ekologiska. Det finns många olika eko certifieringar som tex Soil Association, Ecocert, BDIH, Cosmos mfl med olika kriteringsgrader Soil Association är en av de striktaste eko certifieringar. Om det är specifika ingredienser man vill undvika kan det vara en bra ide att kolla med olika typer av certifieringar om just tillåter ingredienserna ifråga.
Djurvänligt
Cruelty Free tex är en som används väldigt mycket i väldigt många sammanhang. Djurförsök inom skönhetsindustrin är förbjudna
Inom EU, dvs om produkten är tillverkad i ett EU land så är produkten helt enkelt inte testad på djur. Det är dock väldigt många företag som flitigt använder Cruelty Free i sin marknadsföring samtidigt som de exporterar sina produkter till Kina var alla importerade skönhetsprodukter testas på djur. Dessa tester bekostas av antingen tillverkaren eller tillverkarens lokala representant…. Peta (People for the Ethical
Treatment of Animals) har plockat bort alla skönhetsföretag som exporterar till Kina i sin lista på rekommenderade varumärken av denna anledning. Därav kan det finnas skäl att följa Petas rekommendationer istället för att lita på att alla produkter med Cruelty Free loggan inte testas på djur efter själva tillverkningsprocessen.
Vegan betyder att ingen ingrediens i produkten härstammar från djur, begreppt har dock ingenting att göra med om produkten är naturlig eller ekologisk som alla syntetiskt tillverkade ingredienser är vegana.
Är man intresserad av att varumärket man väljer skall vara etiskt tillverkat kan man gå in och kolla på The Good Shopping Guides hemsida. Här finns varumärken listade enligt poäng i olika kategorier enligt deras miljöpåverkan, företagsetik och hållbarhetsprinciper.